06 maj, 2009

When love and death embrace

Gick igenom mitt ena skåp. Skulle packa undan några fotoalbum med urklipp min gammalmormor gjort till mig. Jag har inte hjärta att slänga det.
Insåg att hon fortfarande levde när jag fyllde 7.
Jag kommer ihåg hur vi rensade ur hennes lägenhet. Hur jag fick dukar till min lekstuga. Hur jag fick den där porslinshästen jag tyckte var så fin.
Och fjärilarna. En av dem ligger i en låda här. Tilltufsad och sliten. Men glittrar gör den fortfarande.
Jag vet inte hur gammal hon blev. Jag minns inte om jag var med på begravningen.
Med förenklad matematik blev hon 70-någonting. Gamlingarna på jobbet är alla runt 90 and still going strong. Typ.
Ligger det i generna hur gammal man blir? Är det de som bestämmer?
För är det så... jag vet inte... kan det vara tillfälligheter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar